Her tester elevene smaksløkene: - En seier for fiskeentusiastene

Sushi

4. klasseklubben fikk testet ut smaksløkene da de spiste sushi på AKS. Noen av elevene hadde kjennskap til retten fra før, men ingen hadde vært med på å lage den fra bunnen av. "Rå" fisk falt faktisk i smak hos samtlige.

Sushi

Som seg hør og bør, fulgte det med noen faktaopplysninger om sushi også.

Matretten som man i dag kjenner som sushi, er egentlig gatemat fra Tokyo. Det kom til i Edo-perioden (1603–1868). I mer enn to hundre år hadde japanerne anvendt eddik forå modne risen, og de oppdaget dessuten at risen fikk bedre smak avdette. Omkring 1850 fikk sushi gjennombrudd da kokken Hinaya Yohei serverte biter av rå fisk oppå en liten pute av ris i sin egen sushikiosk i Tokyo. Travle japanere spiste de små delikatesserettene. Kort tid etter ble suksessen kopiert. Først mer enn 140 år etter at den første sushibiten ble tilberedt, ble sushirestauranter med samlebånd dannet.

Sushi gjorde sitt inntog i Norge med åpning av den første restauranten i Oslo i 1985.