Slik melder du fravær nå

Skolemelding

Etter varslet pålegg fra Datatilsynet fjernes nå foresattes mulighet til å skrive fritekst når de skal melde fravær for sitt barn i Skolemelding. Dette er for å sikre at foresatte ikke sender sensitive personopplysninger. Det å skrive at en elev er syk, er ifølge Datatilsynet i seg selv en helseopplysning, og skal derfor ikke sendes via Skolemelding (app og web) eller SMS. Foresatte skal heller ikke melde fravær på e-post.

Foresatte må melde fravær på én av følgende måter:
• Via knappen "Meld fravær" i Skolemeldingsappen
• Logge inn i Skoleplattform Oslo og sende fraværsmelding fra meldingsverktøyet (knappen "Meld fravær")

Foresattes mulighet til å sende fraværsmeldinger med SMS-kode inn til løsningen skrus av, fordi SMS inneholder fritekst. Dette gjelder tlfnr. 59447270​. Foresatte som forsøker å melde via SMS vil motta en automatisk beskjed om at de må velge Skolemelding istedenfor.

Les mer om Skolemelding her