Egg- og mynteksperimenter forbauser

Eksperimenter

Vann på mynt

Vann har mange spennende egenskaper. En av dem er at vannmolekyler er klistrete. De klistrer seg til hverandre og alt annet som er vannløselig. Denne egenskapen kan lage spenning på en mynt. 4. trinn på Aktivitetsskolen har testet ut dette.

Magi med egg og flaske

Visste du at du kan presse et kokt egg ned i en flaske, ved å endre lufttrykket inne i flaska? Over oss er det masse luft som dytter oss nedover. Det kalles lufttrykk. Når det brenner i flasken blir luften varm og utvider seg. Derfor presses en del luft ut av flasken. Når flammen slukker og lufta kjøles ned, tar den mindre plass og det blir derfor mindre lufttrykk inni flasken enn utenfor, og luften over egget dytter det ned i flasken. 4. trinn på Aktivitetsskolen testet ut dette.

Eksperimenter